Nikolaus Otto i Eugen Langen - ojcowie czterosuwowego silnika spalinowego
Poradnik

Nikolaus Otto i Eugen Langen – ojcowie czterosuwowego silnika spalinowego

Silnik czterosuwowy jest aktualnie często spotykany w pojazdach ciężarowych, motocyklach, a także wielu innych pojazdach. Nie każdy wie, jaka jest jego historia, która sięga ponad sto lat wstecz. Tamtejsze wynalazki zrewolucjonizowały rynek motoryzacyjny. Nikolaus Otto i Eugen Langen to niezwykle ważne postacie, które zapoczątkowały erę silników spalinowych czterosuwowych.

Nikolaus Otto i Eugen Langen – ojcowie czterosuwowego silnika spalinowego

Powstanie silnika czterosuwowego
Wyżej wspomniani konstruktorzy stworzyli pierwszy silnik spalinowy czterosuwowy w 1876 roku. Był on nie tylko wydajny i ekonomiczny, ale również niezawodny. Na uwagę zasługuje fakt, że był to silnik gazowy. Jeden cykl termodynamiczny sprawiał, że silnik wykonywał cztery suwy. Oznacza to, że wał korbowy musiał wykonać dwukrotny obrót. Mogłoby się wydawać, że opisywany mechanizm nie był zbyt skomplikowany. Nic bardziej mylnego. Silnik był zaawansowany pod względem technologicznym.
Każdy z czterech suwów silnika odpowiada za ruch tłoka. Wał korbowy obraca się w momencie, gdy tłoki odpychane są w dół. To iska elektryczna odpowiada za zapłon mieszanki palnej między elektrodami świecy zapłonowej. Tłoki poruszają się ruchem posuwisto-zwrotnym, a wał korbowy ruchem obrotowym. To mechanizm korbowy odpowiada za przeniesienie ruchu tłoka na wał. Przeniesiona moc przekazywana jest dalej. W pierwszej kolejności trafia ona na pasek zębaty, a następnie na wałek rozrządu. To właśnie wałek rozrządu odpowiada za otwieranie zaworów. Dzięki temu możliwe jest dostarczenie mieszanki paliwowej, a także odprowadzenie gazów spalinowych. Należy podkreślić, że odbywa się to w sposób cykliczny, co oznacza, że spalanie w poszczególnych cylindrach ma charakter harmoniczny. W silnikach spalinowych czterosuwowych nie wykorzystuje się przestrzeni pod tłokiem – zupełnie inaczej jest w przypadku silników dwusuwowych.

Wydajność silnika czterosuwowego
Silniki spalinowe czterosuwowe są uważane za sprawniejsze od tych dwusuwowych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że podczas pracy traci się około 60% wytworzonej energii. Pozostała część energii spalanego paliwa przekształcana jest w energię mechaniczną, która jest niezbędna do pracy pojazdu. Wynika to z faktu, że rozpędzone tłoki muszą być gwałtownie zatrzymywane, a następnie rozpędzane w drugą stronę. Aktualnie można wyróżnić silniki spalinowe czterosuwowe z zewnętrznym oraz wewnętrznym tworzeniem mieszanki. Pierwszy typ gwarantuje wtrysk bezpośrednio do cylindra. Drugi typ opisywanych silników można podzielić na gaźnikowe oraz wtryskowe.
Nikolaus Otto i Eugen Langen mają ogromny wpływ na to, jak wyglądają współczesne pojazdy. Na uwagę zasługuje fakt, że cykl wykonywany przez silniki spalinowe czterosuwowy nazywany jest cyklem Otto. Po kilku latach od daty wypuszczenia na rynek opisywanych silników potwierdzono, że podobny patent zarezerwował już wcześniej francuski wynalazca Alphonse Beau-Eugéne de Rochas. Z tego względu Otto i Landen stracili patent – pomimo tego, to właśnie ich silniki czterosuwowe cieszyły się największym zainteresowaniem w branży.

Autor – www.bthfast.pl/ dealer silników Deutz

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o