Oszustwo

Polskie realia, czyli jak oszukują zarówno pracodawcy, jak i pracownicy.

Czy każdy pracownik lub pracodawca jest uczciwy? Okazuje się, że jednak nie i to w ogromnej ilości firm. Jakie techniki stosują zarówno jedni jak i drudzy? Czy można się przed oszustwem ochronić? Przeczytaj, a przekonasz się sam.

W większości przedsiębiorstw mamy do czynienia z oszustwami pracowników. Niekiedy straty pracodawcy mogą sięgać nawet miliony złotych, co dla niego może być bardzo poważnym problemem. Warto zauważyć również, że pracodawcy także nie są w porządku wobec swoich pracowników. O jakich metodach mowa?

Międzynarodowe Stowarzyszenie Certyfikowanych Biegłych ds. Przestępstw Gospodarczych (w skrócie ACFE) przebadała ponad 1,4 tysięcy zgłoszeń ujawniających nieuczciwość w przedsiębiorstwach na świecie. W wyniku przeprowadzonej analizy wynikło, że aż o około 5 procent przychodów przedsiębiorstwa tracą w wyniku oszustw, jakich dokonują pracownicy.

Małe przedsiębiorstwa są na straconej pozycji, gdyż u nich kontrole są rzadkie, a często wykryte nieprawidłowości nie są zgłaszane do odpowiednich instytucji. W przypadku dużych korporacji, mają one wyspecjalizowane komórki zajmujące się wyłapywaniem nieprawidłowości.

Nie ma ludzi świętych

Pracownicy na każdym szczeblu organizacyjnym przedsiębiorstwa oszukują, z czego nieuczciwość pracowników szeregowych sięga aż 42 procent. Reszta to oszustwa kierownictwa i menedżerów.

Jak się plasują straty przez oszustwa biorąc pod uwagę każdy dział organizacyjny przedsiębiorstwa:

– pracownicy szeregowi przynoszą straty średnio 191 tysięcy złotych,

– menedżerowie średnio 573 tysięcy złotych,

– kierownictwo średnio aż 1,8 milionów złotych.

Przyczyny oszustwa są często stałe:

– niskie zarobki,

– złe traktowanie przez przełożonych,

– chęć poprawy standardu życia,

– problemy finansowe,

– brak reakcji na zauważone nieprawidłowości przez pracowników wyższego szczebla, a co za tym idzie, wizja przyzwolenia na oszustwa,

– problemy rodzinne.

Do najczęstszych oszustw należą:

– naruszanie obowiązków poprzez ich przekraczanie, mające na celu zdobycie korzyści majątkowych,

– kradzież majątku firmy,

– działanie na szkodę firmy, np. przywłaszczanie środków finansowych poprzez nieprawidłowe wypełnianie sprawozdań finansowych, korupcja, działanie w porozumieniu z konkurencją

– działanie w tajemnicy, np. sprzedawanie danych poufnych.

Największym odsetkiem oszustw wykazują się pracownicy sezonowi:

– pracują na etacie, biorą w okresie letnim chorobowe i dorabiają w innej pracy,

– zatrudniają się na 3 miesiące, po dwóch dniach nie przychodzą do pracy, a należne wynagrodzenie pobierają,

– nienaliczanie na kasę fiskalną wszystkich sprzedanych towarów.

Diabeł tkwi w szczegółach, czyli pracodawca też dobrego przykładu nie daje

Ogromny odsetek naruszeń dotyczy wynagrodzeń. Pracodawcy nie wypłacają ich na czas, często w ratach, albo wcale, tłumacząc się ciężką sytuacją finansową firmy. Zaległe wynagrodzenie wypłaca zazwyczaj dopiero w przypadku kontroli, czyli po kilku miesiącach, a pracownik do tego czasu jest bez środków do życia.

Kolejnym przykładem jest praca po godzinach, lecz bez dodatkowych pieniędzy. Spotykamy się też z przypadkami fałszowania ewidencji czasu pracy, dlatego też do świadomego pracownika należy dbanie o swój interes.

Należy wspomnieć też o pracy sezonowej. Pracodawcy często przy przyjmowaniu do pracy żądają zapłaty za transport do miejsca docelowego. Zatrudniają również na umowy śmieciowe, nie opłacają składek na ubezpieczenie, a nierzadko również wcale nie podpisują umowy.

Jak się chronić?

Przede wszystkim należy wszystko dokładnie przeczytać przed podpisaniem. Jeżeli czegoś nie rozumiemy, pytać. Sprawdzić firmę, w której zamierzamy podjąć pracę. Najważniejsze jednak jest to, że w legalnej pracy nie musimy ponosić żadnych dodatkowych kosztów. Jedynie trzeba napisać cv, zaaplikować, następnie schludnie się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną, pozytywnie przejść proces rekrutacyjny, a po pozytywnym wyniku przyjść do nowej pracy.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o